דף הבית
חוק טיבי

חוק טיבי

חוק טיבי איחור בטיסה

משרדנו בעל ניסיון רב בייצוג נוסעים לקבלת פיצוי מכוח חוק טיבי, וייצג עד היום אלפי נוסעים בתביעות בתחום זה

בדיקת זכאות לפיצוי כספי - חוק טיבי

    הגעתם לשדה התעופה וגיליתם שטיסתכם מבוטלת מה תהיו זכאים לקבל?

    כדאי לדעת מה תהיו זכאים לקבל מחברת התעופה על פי חוק טיבי ומה מומלץ לעשות אם מתעלמים ממכם וגם – באילו מקרים תהיו זכאים לקבל החזר של כרטיס הטיסה ופיצוי כספי על איחור בטיסה של אלפי שקלים.

     

    מה מומלץ לעשות אם נקלעתם למצב של ביטול טיסה או איחור בטיסה? למי עליכם לפנות בשדה התעופה ומה כדאי לעשות אם לא מתייחסים אליכם? מה מגיע לכם לקבל מחברת התעופה על פי חוק טיבי, ובאילו מקרים תהיו זכאים לקבל חזרה את התמורה ששילמתם עבור כרטיס הטיסה או פיצוי כספי בגין איחור בטיסה?

     

    מה זכאים לקבל על פי חוק טיבי?

    בישראל קיים חוק שנקרא חוק שירותי תעופה המוכר גם בכינוי חוק טיבי שנועד כמצוין בדברי ההסבר להצעת החוק: "להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם", הקובע בין היתר כי במקרה של איחור בטיסה, זכאים הנוסעים לקבל הטבות מסוימות ללא תוספת תשלום, ובמקרים מסוימים גם החזר של כרטיס הטיסה ופיצוי כספי. חוק זה הידוע גם בכינויו חוק טיבי רלוונטי לכל טיסה שממריאה מישראל או אליה, לרבות טיסות שכר ולואו קוסט.

     

    מתי מגיע לקבל בחינם מזון ושתייה?

    נוסעים שהונפקו להם כרטיסי טיסה לטיסה שהמריאה באיחור של שעתיים ומעלה מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה המקורי, זכאים לקבל ללא תשלום מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה, שתי שיחות טלפון, וכן משלוח הודעה באמצעות פקסימיליה או דואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסעים.

     

    מתי מגיע לקבל לינה במלון על חשבון חברת התעופה?

    במקרה של עיכוב בטיסה חמש שעות ומעלה, זכאים הנוסעים לקבל על פי חוק טיבי ללא תשלום ובנוסף למזון, שתייה, ושירותי תקשורת – גם אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר. בנוסף זכאים הנוסעים לקבל גם שירותי הסעה בין שדה התעופה לבית המלון. עם זאת, במידה ואותו איחור בטיסה נגרם בשל שביתה או השבתה מוגנת, לא יהיו זכאים הנוסעים לקבל אירוח בבית מלון.

     

    למי צריך לגשת בשדה התעופה?

    על מנת לקבל את ההטבות, יש לפנות אל נציג חברת התעופה בשדה ולדרוש ממנו לקבל אותן. כל חברת תעופה המפעילה טיסה מישראל או לישראל, לרבות טיסה הכוללת חניית ביניים (קונקשן), מחויבת שיהיה נוכח נציג מטעמה בשדה התעופה שלוש שעות לפחות לפני מועד ההמראה המתוכנן של הטיסה ועד תום 30 דקות לאחר המראתה. חובה זו חלה גם בשדה תעופה מחוץ לישראל.

     

    במסגרת חוק שירותי תעופה נקבע בעניין זה, כי כאשר חברת התעופה מנפיקה כרטיסי טיסה, עליה למסור לנוסעים פרטים בדבר מקום הימצאותו של נציגה בשדה התעופה לצורך סיוע במימוש הזכויות הקבועות בחוק, לרבות דרכי ההתקשרות עמו. החובה למסור פרטים אלה חלה גם על סוכני נסיעות שמוכרים את כרטיסי הטיסה אם הם קיבלו את אותם פרטים מחברת התעופה.

     

    לחצו כאן לקריאת מאמר על ביטול טיסה באל על

     

     

    מה עושים אם מתעלמים ממכם בשדה התעופה?

    חוק טיבי מטיל על חברות התעופה "חובות יידוע וגילוי" בנוגע להטבות שזכאים הנוסעים לקבל מהן במקרים כאלה. כך למשל, על חברות התעופה להציג במקום בו הן מקבלות קהל ובשדה התעופה – מודעה הנראית לעין, המפרטת בין היתר באותיות ברורות וקריאות את ההטבות שזכאים הנוסעים לקבל.

     

    יחד עם זאת בפועל, ישנם מקרים בהם לא רק שהנוסע אינו מודע להטבות שהוא זכאי לקבל במקרים כאלה (כגון מזון, בית מלון וכיו"ב), אלא שגם נציג חברת התעופה מסרב להעניק לו אותן או מתעלם מפניותיו אליו. לכן, מומלץ לתעד כל פניה שלכם בשדה התעופה אל נציג התעופה בנושא זה.

     

    ככל והנציג מסרב להעניק לכם את ההטבות ויש לכם הוכחה לכך, תהיו רשאים לדרוש מבית המשפט להטיל על חברת התעופה לשלם לכם פיצויים לדוגמה, היות והחוק קובע כי במידה ונמצא כי חברת התעופה לא נתנה "ביודעין" לנוסע שטיסתו המריאה באיחור את ההטבות שזכאי הוא לקבל, רשאי בית המשפט לחייב אותה לשלם פיצויים שאינם תלויים בנזק בסכום שלא יעלה על 10,350 ₪.

    באילו מקרים ניתן לקבל פיצוי וכמה?

    במידה והטיסה המריאה באיחור שלמעלה מ- 8 שעות או בוטלה או הוקדמה ביותר מ-8 שעות ביחס למועד המקורי בכרטיס הטיסה או שחברת התעופה סירבה לעלות את הנוסע לטיסה, לרבות בשם רישום יתר (overbooking) –  זכאים הנוסעים לקבל פיצוי כספי ששיעורו תלוי במרחק האווירי שבין יעד המוצא לבין יעד הסופי, שנע בין 1,440 ₪ (ליעדים קרובים) לבין 3,460 ₪ (ליעדים רחוקים) – סכומים אלה מעודכנים לשנת 2024.

    פיצוי זה אינו נתן על-ידי חברות התעופה באופן אוטומטי לנוסעים, אלא על הנוסע לפנות אל חברת התעופה בכתב, והאחרונה מחויבת לשלם אותו תוך 45 יום, במזומן או המחאה או העברה בנקאית.

     

    דוגמאות ליעדים ולשיעור הפיצוי הכספי שעל חברת התעופה לשלם לנוסעים, במקרים של עיכוב של מעל 8 שעות או ביטול טיסה:

     

    מרחק הטיסה דוגמאות ליעדים פיצוי כספי

     

    עד 2,000 ק"מ אנטליה, רודוס, איסטנבול, בוקרשט – 1,440 ₪
    עד 4,500 ק"מ וינה, בריסל, לונדון, ברלין, מדריד, פריז 2,310 ₪
    מעל 4,500 ק"מ ניו יורק, בנגקוק,  סאו פאולו, מקסיקו סיטי 3,460 ₪

    פטור מתשלום פיצוי כספי

     

    לא כל טיסה שאיחרה או בוטלה מזכה את נוסעיה בקבלת פיצוי על ביטול טיסה. כך למשל, במידה וחברת התעופה מוכיחה כי הטיסה בוטלה או איחרה בשל שביתה מוגנות או בגלל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה (כגון: מזג אוויר סוער או שביתה), לא יהיו זכאים הנוסעים לקבל את הפיצוי.

     

    גם אם חברת התעופה הודיעה 14 יום מראש על ביטול הטיסה או שינוי מועד המראתה ביותר מ-8 שעות, עדין לא יהיו זכאים הנוסעים לקבל את הפיצוי. עם זאת, גם במקרים כאלה, עדין מחויבת חברת התעופה לספק מזון ושתייה ולינה בבית מלון ושירותי הסעות (אם נדרשת שהייה של לילה).

     

    הפטור המרכזי שחברות התעופה נוהגות להשתמש בו לעתים קרובות, הנו המצוי בסעיף 6(ה)1 במסגרת חוק טיבי, הקובע כי מקום בו מפעיל הטיסה (חברת התעופה), מצליח להוכיח כי : "טיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו, וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו – לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות"

     

    עם זאת, במסגרת פסקי דין רבים בתי המשפט קבעו כי יש לפרש את המונח "נסיבות מיוחדות", בצמצום רב. כך למשל, ציין כב' השופט מנחם מזרחי, באחד מפסקי הדין המרכזיים שנתנו בתחום בעניין – תא"מ (רח') 69167-11-16 אורי רגב ואח' נ' אל-על נתיבי אויר לישראל בע"מ :

     

    "בהחלט יש להעניק למילים "נסיבות מיוחדות" פרשנות מצמצמת ביותר, והן מתיישבות עם המילים "שלא היו בשליטתו". כלומר, רק נסיבות שהן בבחינת "כוח עליון", כגון מזג אויר פתאומי ובלתי צפוי, אסונות טבע כלליים, מלחמות, שביתות רוחביות בלתי צפויות, תקלה מובנית כללית בסוג כזה של מטוסים וכיו"ב, יצדיקו את הפטור….

     

    באופן עקרוני, אין תקלה טכנית שאינה ניתנת לפתרון או למענה סבירים . הכל שאלה של מחיר, כדאיות כלכלית, תכנון ופריסת מערך טכני שבכוחו להעניק מענה ראוי לתקלות בזמן סביר. מטבע הדברים, הפעלת כלי טיס, כרוכה בבלאי ובתקלות ועל הנתבעת לצפות מצב דברים שכזה, לאמור להכין חלקי חילוף, להעסיק אנשי מקצוע מתאימים, להעמיד הכן כלי טיס חלופי, לרכוש ציוד וכיו"ב."

    מתי מגיע החזר של כרטיס הטיסה?

     

    נוסע שטיסתו המריאה באיחור של חמש שעות ומעלה זכאי לקבל בחזרה את התמורה ששילם עבור כרטיס הטיסה או כרטיס לטיסה חלופית. חשוב לציין, כי במידה והנוסע בחר לקבל כרטיס לטיסה חלופית או לממש את הכרטיס של הטיסה שהמריאה באיחור, הוא לא יהיה זכאי לקבל גם את התמורה עבור כרטיס הטיסה. במידה ובחרתם לבטל את כרטיס הטיסה ושלא לקבל כרטיס לטיסה חלופית, על חברת התעופה להשיב לכם את התמורה של כרטיס הטיסה בתוך 21 ימים מהיום שפניתם אליה בכתב.

    פס"ד ארקיע - תקלה אינה פוטרת מתשלום פיצוי

    במסגרת פסק דין שניתן על-ידי בית משפט לתביעות קטנות בראשון לציון בעניין ת"ק 49131-06-23 כהן ואח' נ' ארקיע אינטרנשיונל בע"מ ואח', הגישו 3 נוסעים תביעה כנגד חברת ארקיע וישראייר

     

    טענות הנוסעים

    במסגרת ההליך, ביקשו נוסעים מבית המשפט לחייב את הנתבעות לשלם להם פיצויים על עיכוב בטיסה מתל לאביב לשארם א-שייח של 9:20 שעות ביחס למועד ההמראה המקורי. כמו כן, ביקשו הנוסעים לקבל פיצויים לדוגמה בטענה כי ארקיע לא סיפקה להם שירותי סיוע, מכוח חוק טיבי.

     

    טענות חברת התעופה

    ארקיע טענה מנגד בין היתר, כי הנוסעים אינם זכאים לקבל פיצוי על עיכוב הטיסה, מאחר והטיסה נדחתה עקב נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה, בשל תקלה טכנית חריגה שהתגלתה במטוס ערב הטיסה אשר אילץ אותה לקרקע את המטוס, ולאחר מכן היא נתקלה בקושי רב למצוא מטוס חלופי לביצוע הטיסה.

     

    עוד טענה חברת התעופה כי לא מדובר ב- "כטיסה שבוטלה", מאחר והיא הודיעה לנוסעים מבעוד מועד שהטיסה תתעכב, וכי אומנם משך איחור המראת הטיסה היה ארוך יותר מזה שעליו הודיעה, אך ההודעה מצמצמת את האיחור שלא הייתה ידיעה לגביו לכ-6 שעות, זמן קצר מהזמן הדרוש לפי החוק לצורך הגדרת הטיסה כ"טיסה שבוטלה". עוד טענה, כי סיפקה לנוסעי הטיסה שירותי סיוע בהתאם לחוק, כולל ארוחות.

     

    החלטת בית המשפט

    כבוד הרשמת הבכירה דורון זיו-אב דנה בטענות הצדדים, והחליטה לחייב את חברת ארקיע לשלם לכל נוסע פיצוי בסך של 2,390 ₪. בנוסף חייבה את חברת ישראייר שגם כנגדה הוגשה התביעה לשלם לכל תובע סך של 500 ₪, וכן חייבה את ארקיע וישראייר לשלם לנוסעים הוצאות משפט בסך 800 ₪.

     

    ראשית ציינה הרשמת באשר לטענתה של ארקיע על כך שהודיעה לנוסעים על דחיית הטיסה זמן קצר לפני הטיסה, כי הודעה זו אינה גורעת "מחובתה של חברת תעופה לפצות את נוסעיה בגין הכרוך בשינוי כאמור" ולכן טיסה זו נחשבת כ"טיסה שבוטלה" לפי חוק טיבי.

     

    טענות בנוגע לתקלה טכנית

    בנוגע לטענתה של ארקיע על כך שהאיחור בטיסה ארע עקב תקלה טכנית שהתגלתה בעת הכנתו של המטוס להמראה. הרשמת ציינה כי אומנם ארקיע צירפה לכתב הגנתה דו"ח המוכיח כי אכן יום לפני הטיסה בשעות הערב התגלתה תקלה במטוס שקרקע אותו למספר ימים.

     

    עם זאת, הרשמת קבעה כי לשם הוכחת טענת הגנה שתקלה טכנית לא הייתה בשליטתה של חברת התעופה, על חברת התעופה להוכיח באמצעות חוות דעת מומחה, כפי שנקבע על-ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב בעניין ע"א 26921-07-10 קרבר נ' נתיבי אוויר אוסטריים: "את עצם קרוב האירוע, את דרכי ההתמודדות המקובלות עם אירועים מסוג זה ואת האמצעים הננקטים למניעתם. על חברת תעופה להוכיח כי התקלה לא התרחשה עקב הזנחה, ולהראות כי היא מקיימת טיפולים שוטפים ובדיקות תחזוקה במטוסיה. "

     

    הרשמת קבעה שבמקרה זה, ההוכחות שצירפה חברת התעופה אינן מוכחות את כל הטוען הוכחה, על מנת שהסיבה לדחיית הטיסה תיחשב כנסיבה מיוחדת הפוטרת אותה מלשלם פיצוי לנוסעים, וכי מלבד דו"ח המוכיח שהייתה תקלה, לא הוכח דבר נוסף, ולכן דחתה את טענתה ארקיע כי התקלה שארעה במטוס מהווה סיבה מיוחדות על מנת לפטור אותה מלשלם פיצוי, לפי סעיף 6(ה)(1) במסגרת חוק שירותי תעופה.

     

    כמו כן, הרשמת דחתה טענת ישראייר, שטענה שהאיחור בטיסה נוצר עקב תקר בגלגל המטוס במסגרת טיסה קודמת לטיסה של התביעה, ולכן טענה שמדובר בנסיבה הפוטרות אותה מפיצוי לפי החוק. הרשמת אף לא קיבלה טענה זו, וציינה כי: "תקר בגלגל מטוס אינו תקלה בלתי צפויה, ולכן אינו יכול לעלות כדי נסיבה מיוחדת שלא ניתן היה לצפות"

     

    האם הנוסעים קיבלו שירותי סיוע לפי חוק טיבי?

    במסגרת פסק הדין ציינה הרשמת, כי היה על ארקיע לספק לתובעים טיסה חלופית, וכן כי עד להמראת הטיסה החלופית היה עליה לספק להם שירותי סיוע בשדה התעופה וכן תשלום פיצוי כספי. חברת התעופה במקרה זה הכחישה את הטענה לאי מתן סיוע בשדה התעופה, וטענה כי העמידה לנוסעים שוברי ארוחות. הרשמת ציינה כי אומנם נטל ההוכחה בעניין הפרת החובה למתן מזון חל על הנוסעים, אך במקרה זה אין להם כיצד להוכיח את טענתם, בעוד שהצד המחזיק בראיות לכך הנה חברת התעופה, ומאחר והיא לא הציגה כל ראיה למתן שוברי ארוחות "נוטה הכף לקבלת גרסת התובעים דווקא".

     

    עוד ציינה הרשמת, כי גם אם חברת התעופה סברה שלא מגיע לנוסעים פיצוי כספי כפי שקובע החוק: "אין הצדקה לחוסר מענה", וכי הגשת תביעה אמורה להיות האמצעי האחרון ולא הראשון: "ההנמקה, כי לא מדובר בטיסה שבוטלה, אמורה הייתה להישמע מפי הנתבעת לראשונה לא במסגרת כתב הגנה, אלא במכתב תשובה לפניות התובעים. התנהלות זו, המלבה מחלוקות ומעצימה התדיינויות, ראויה לביקורת – ולהרתעה", כך ציינה הרשמת בפסק הדין.

     

    הפיצוי שנפסק לנוסעים לפי חוק טיבי

    הרשמת חייבה את חברת ארקיע לשלם לכל אחד מהנוסעים פיצוי על דחיית הטיסה מכוח חוק טיבי בסך של 1,390 ₪ לכל אחד. בנוסף לכך, הרשמת ציינה משעה שהתקבלה טענת הנוסעים על כך שלא סופק להם מזון בשעות העיכוב בשדה התעופה, ומאחר והנתבעות לא השיבו לפנייתם של הנוסעים לפני הגשת התביעה, היא חייבה את ארקיע לשלם לכל אחד מהתובעים פיצויים לדוגמה בסך של 1,000 ₪ כל אחד, ואת חברת ישראייר בפיצויים לדוגמה בסך 500 ₪ כל אחד:

     

    " לאחר שהבאתי בחשבון את חומרת הפרת החובה לאספקת סיוע בשדה התעופה על ידי הנתבעת 1, ואת ההימנעות ממתן מענה לטענות התובעים בטרם הגשת התביעה, על ידי שתי הנתבעות, אני מוצאת שעל הנתבעת 1 לשלם לכל אחד מהתובעים סך של 1000 ש"ח נוספים, ועל הנתבעת 2 לשלם 500 ש"ח לכל אחד מהם. יודגש, כי התכלית המרכזית שנועדה פסיקת פיצויים אלו לשרת, היא הרתעת חברות התעופה מחוסר מענה לפניות נוסעים", כך ציינה הרשמת בפסק הדין.

    ההבדל בין חוק טיבי לבין התקנות האירופאיות

     

    חוק שירותי תעופה – חוק טיבי, נחקק על רקע תקנות האיחוד האירופי העוסקות בנושא זה הנקראות – Regulation (EC) No/261/2004. כך למשל צוין במסגרת דברי ההסבר להצעת החוק: "הוראות דומות להוראות החוק המוצע קבועות בתקנות שהתקין האיחוד האירופי בשנת 2004, שעניינן פיצוי וסיוע לנוסעים במקרה של סירוב להטיס נוסע בטיסה, ביטול טיסה או עיכוב…"

    עיכוב בטיסה חוק אירופאי

     

    עם זאת, התקנות האירופאיות רלוונטיות עבור נוסעים מישראל בשני מקרים: עבור טיסות לכל יעד בעולם המופעלות על-ידי חברות תעופה השייכות למדינות מהאיחוד האירופי, או עבור טיסות הממריאות ממדינות השייכות לאיחוד האירופי.

     

    חשוב לדעת, כי מבחינת הזכאות לקבלת הפיצוי הכספי קיים יתרון מסוים בתקנות האיחוד האירופי לעומת החוק הישראלי (ככל ומדובר בטיסה הרלוונטית עבור התקנות האירופאיות), מכיוון שבמסגרת התקנות האירופאיות נוסע שטיסתו איחרה מעל ל- 3 שעות בלבד יהיה זכאי לקבל את הפיצוי הכספי (להבדיל מ-8 שעות כפי שקובע החוק בישראל). אך זמן העיכוב נבחן על פי זמן הנחיתה, בעוד שבחוק הישראלי לפי זמן ההמראה.

     

    על כן, במידה וטיסתכם המריאה לדוגמה בעיכוב של 5 שעות ואינכם זכאים לקבל את הפיצוי הכספי על פי חוק טיבי, יכול להיות שכדאי לכם לבדוק את זכאותכם בנושא זה על פי התקנות האירופאיות, היות והנכם עשויים שכן להיות זכאים לקבל מכוחן את הפיצוי הכספי.

     

    אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי או חוות דעת כלשהי.

    מעוניינים לקבל מידע נוסף?