דף הבית
מאמרים
שירותי סיוע לפי חוק שירותי תעופה

שירותי סיוע לפי חוק שירותי תעופה

שירותי סיוע לפי חוק שירותי תעופה

 

שירותי סיוע לפי חוק שירותי תעופה הידוע גם בכינויו חוק טיבי נחקק ישראל בשנת 2012 ונועד "להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם…" (ציטוט מדברי ההסבר להצעת החוק שפורסמו ברשומות ה.חוק הכנסת 413, ביום 31.10.11).

 

במסגרת חוק זה הידוע גם בכינויו חוק טיבי נקבע בין היתר, כי במקרים של עיכובי וביטולי טיסות על חברות התעופה לספק על חשבונם לנוסעים הטבות מסוימות, בהתאם לזמן ההמתנה של הנוסעים לטיסה.

 

אילו שירותי סיוע לפי חוק שירותי תעופה זכאי נוסע לקבל באיחור של עד שעתיים?

 

נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שהמריאה באיחור של מעל שעתיים, הוא זכאי לקבל ללא תשלום ממפעיל הטיסה – מזון, משקאות ושירותי תקשורת.

מתי זכאי נוסע לקבל מלון על חשבון חברת התעופה?

 

במסגרת שירותי סיוע לפי חוק שירותי תעופה, על חברת התעופה לספק לנוסעים אירוח בבית מלון, אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר במהלך זמן המתנתם לטיסה, וכן עליהן לספק לנוסעים שירותי הסעה בין שדה התעופה לבית המלון וחזרה.

מה זכאי נוסע לקבל באיחור של בין 5 שעות ל-8 שעות במסגרת שירותי סיוע לפי חוק שירותי תעופה?

 

במידה והטיסה המריאה באיחור של בין 5 עד 8 שעות מהמועד שנקבע, זכאי לקבל הנוסע גם את התמורה המלאה של כרטיס הטיסה או כרטיס חלופי. במידה והוצע לנוסע כרטיס לטיסה חלופית שאמורה להמריא ביום שלמחרת והנוסע בחר לקבל את הכרטיס, הוא זכאי לקבל גם שירותי לינה והסעה.

ליצירת קשר עם משרדנו:

    מה זכאי נוסע לקבל באיחור של 8 שעות לפי חוק שירותי תעופה?

    בנוסף לשירותי סיוע לפי חוק שירותי תעופה, במקרה והטיסה בוטלה או התעכבה מעל ל- 8 שעות היא נחשבת על פי החוק כטיסה שבוטלה. במסגרת זו זכאי הנוסע לקבל לרוב ובנוסף ל- "שירותי סיוע" ללא תשלום (הכוללים מזון ומשקאות, אירוח בבית מלון, שירותי הסעדה, ושתי שיחות טלפון), גם פיצוי בגין עיכוב בטיסה ששיעורו תלוי במרחק הטיסה בק"מ, ונע הוא 1,290 ₪ (בטיסה של עד 2,000 ק"מ), ועד הוא 3,120 ₪ (בטיסה של מעל ל-4,500 ק"מ) לנוסע.

    יחד עם זאת, במידה וחברת התעופה הצליחה להוכיח שהעיכוב בטיסה נגרם בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה, היא תהיה פטורה מלשלם לנוסעים פיצוי. בנוסף, במידה וחברת התעופה הודיעה לנוסע 14 ימים לפני מועד הטיסה על כך שהטיסה בוטלה או מתעכבת למעלה מ-8 שעות – הנוסע לא יהיה זכאי לקבל פיצוי כספי.

     

    האם הפיצוי חל גם על טיסות פנים?

    כן! במהלך שנת 2013 התקין המחוקק תקנות לחוק שירותי התעופה, העוסקות בטיסות פנים-ארציות, בהן נקבע כי טיסת פנים שהמריאה באיחור של מעל 3 שעות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, תחשב כטיסה שבוטלה, ובמקרה כזה יהיה זכאי הנוסע לקבל פיצוי כספי. ביטול טיסה בקו שבין תל אביב (שדה דב) או נתב"ג או חיפה לבין אילת – סכום הפיצוי – 250 ₪. ביטול טיסה בקו שבין תל-אביב (שדה דב) לבין עין יהב או ראש פינה – סכום הפיצוי – 150 ₪. ביטול טיסה בכל קו אחר – סכום הפיצוי – 200 ₪.

    איך מקבלים את הפיצוי? למי לפנות?

     

    במידה ונוסע כבר הגיע לשדה התעופה, ורק שם הודיעו לו שטיסתו עוכבה, ועל מנת "לזכות" בהטבות (כגון מזון, שתיה, שירותי תקשורת וכיו"ב), עליו להתייצב בדלפק הבידוק של מפעיל הטיסה בשדה התעופה (Check-in) כ-3 שעות לפני מועד הטיסה הנקוב בכרטיס, ולדרוש את הפיצוי המגיע לו.

     

    במידה ולא נמצא דלפק בידוק של מפעיל הטיסה בשדה, יש למצוא את הגורם המוסמך מטעם מפעיל הטיסה בשדה ולדרוש ממנו את הפיצוי (על חברות התעופה למנות מארגן או מפעיל טיסה מטעמם, המחויב להיות נוכח בשדה 3 שעות לפחות לפני מועד ההמראה). במידה והטיסה התעכבה ביותר מ-8 שעות, על מפעיל הטיסה לשלם לנוסע את פיצוי על איחור בטיסה, בתוך 45 ימים מהמועד שהנוסע פנה אליו בכתב. כלומר, על הנוסע לפנות בדרישה בכתב אל מפעיל הטיסה (ורצוי מאוד שדרישה זו תעשה בדואר רשום!) לצורך קבלת הפיצוי.

     

    בנוסף, לצורך קבלת הפיצוי או השבת התמורה של כרטיס הטיסה, הנוסע יכול לפנות לסוכנות הנסיעות שממנה רכש את כרטיס הטיסה, והיא מחויבת על פי החוק לסייע לו בקבלת הפיצוי, ובמסגרת זאת, על סוכנות הנסיעות לפנות למפעיל הטיסה, בדרישה למימוש זכאותו של הנוסע.

     

    *אין באמור לעיל בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי

    מעוניינים לקבל מידע נוסף?