דף הבית
עורך דין תאונות דרכים

עורך דין תאונות דרכים

עורך דין תאונות דרכים

מדריך מאת עורך דין תאונות דרכים

 

עורך דין תאונות דרכים אהוד פאי מסביר, מה כדאי לדעת בתביעות לפי חוק הפלת"ד, ממה מורכבים פיצויים לאחר תאונת דרכים, ומי לא יהיה זכאי לקבל פיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים?

 

 

תאונת דרכים כפי שנקבע בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, היא מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. גם במקרים בהם נגרם נזק גוף עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב שנגרמו בשל רכיב של הרכב או חומר אחר החיוניים לנסיעה ייחשבו כתאונת דרכים.

 

 

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים נחקק בישראל עוד בשנת 1975, וכבר בתקופה זו תאונות הדרכים בישראל היוו בעיה לאומית ממשית: "תאונות הדרכים בארץ היא אחת הבעיות הכלכליות והחברתיות הגדולות של המדינה. עם גידול האוכלוסיה וריבוי מספר כלי הרכב עולה בהתמדה מספר התאונות ומספר הנפגעים, הרוגים ופצועים, הולך וגדל." (ציטוט מתוך דברי ההסבר לחוק).

אחריות בתביעות תאונות דרכים

 

להבדיל מתביעות נזיקין "רגילות" בו נדרש התובע כדי לזכות בתביעה להוכיח הן אחריות והן נזק, במקרים של תאונות דרכים חלה אחריות מוחלטת על הנהג. כך קובע בנושא זה החוק: "המשתמש ברכב מנועי (להלן – הנוהג) חייב לפצות את הנפגע על נזק גוף שנגרם לו בתאונת דרכים שבה מעורב הרכב", ובמקרים בהם קרתה תאונה שבה היו מעורבים מספר כלי רכב: "תחול על כל נוהג האחריות לנזקי גוף של מי שנסע בכלי הרכב שלו".

 

 

על כן במקרים בהם מתרחשת תאונה הנכנסת להגדרת תאונת דרכים, סוגיית האחריות אינה רלוונטית ומי שאחראי לפצות את הנפגע הוא הנהג שנהג ברכב, קרי חברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את הרכב בו התרחשה התאונה.

 

 

למדריך על תביעות ביטוח לחצו כאן

 

6 טיפים לאחר תאונה מאת עורך דין תאונות דרכים

נפגעתם בתאונת דרכים? התנהלותכם לאחר התאונה תקבע במידה רבה את היכולת לקבל פיצוי כספי בגין הנזק שנגרם לכם. על כן, ריכזנו עבורכם את 6 הצעדים החשובים ביותר שיש לנקוט לאחר תאונת דרכים, כדי לקבל את הפיצוי המקסימאלי לו אתם זכאים.  

 

תיעוד זירת התאונה ולקיחת פרטים

 

 

הצעד הראשון הוא לתעד היטב את מקום התאונה, הן על ידי צילומים והן על ידי רישום של המיקום הגאוגרפי המדויק שלה. מה שנראה על פניו כמובן מאליו, יכול במהרה להישכח מהנפגע. כמו כן, יש להקפיד לקחת את פרטיהם של כל הרכבים אשר היו מעורבים בתאונה: שמות, מספרי טלפון, כתובות וכן מספרי פוליסות הביטוח. ככל שהיו עדים לתאונה, יש לבקש מהם את פרטיהם, על מנת שעורך הדין המייצג את הנפגע יוכל להיעזר בהם בעת הצורך במסגרת התביעה.

 

 

צילום הפגיעות בגוף וברכוש

 

 

חשוב מאוד לצלם מכמה זוויות שונות את כל הנזקים שגרמה התאונה לגוף ולרכוש. התיעוד הזה יוכל לתת אינדיקציה חשובה לעוצמת הפגיעה בזמן אמת ולבסס אפוא את חומרת הנזק. מכאן, קבלת הפיצוי הכספי שמגיע לנפגע תהיה קלה יותר, משבידו הוכחות ברורות לנזקים מיד עם קרות התאונה. נציין, כי תיעוד הפגיעה הפיזית חשוב במיוחד דווקא כשמדובר בפגיעות קלות כגון שפשופים בעור, אשר נוטות להחלים מהר וללא הותרת סימן. אז, יש הכרח בצילומים של הפגיעה כדי להוכיחה לחברת הביטוח.  

 

 

פנייה מידית לטיפול רפואי

 

 

כאשר הפגיעה הפיזית איננה חמורה מאוד נוטים נפגעי תאונות דרכים לנסוע הביתה לאחר התאונה ולא לפנות מיד לטיפול רפואי. קבלת טיפול בסמוך ככל האפשר לתאונה היא קריטית. ראשית, משום שהנפגע יכול לסבול מפגיעות שהוא לא מרגיש ודחיית הטיפול הרפואי יכולה להגדיל את הנזק. שנית, תיעוד רפואי מפורט מיד עם קרות התאונה מהווה את הבסיס לתביעה בגין תאונת דרכים. הדו"ח של הרופא המפרט את השתלשלות העניינים ותיאור הפגיעות, יסייע להוכיח כי נזקיו של הנפגע הם אכן מן התאונה ולא מאירוע אחר.

 

 

הודעה במשטרה על התאונה

 

 

על מנת שחברת הביטוח תישא בעלויות הטיפול הרפואי, על הנפגע לקבל אישור משטרה בדבר קרות התאונה. הדיווח ייעשה באופן אישי ויש להגיע לתחנה עם רישיון נהיגה ורכב, תעודת ביטוח חובה ותעודה רפואית ראשונה. נציין, כי מאז ספטמבר 2019, ניתן לדווח על חלק מהתאונות באופן מקוון ללא צורך בהגעה פיזית לתחנה ולכן כדאי לברר זאת מול עורך הדין על מנת לחסוך טרחה מיותרת. את האישור מהמשטרה על הדיווח יש להעביר למוסד הרפואי על מנת שזה ישלח את החיוב הכספי ישירות לחברת הביטוח.

 

 

שמירת כל המסמכים הרפואיים

 

 

תביעה תאונת דרכים תקום ותיפול על טיבו והיקפו של התיעוד הרפואי. לכן, על הנפגע לפנות לכל מומחה רפואי רלוונטי ולנהל תיק מסמכים מסודר ובו לשמור את כל סיכומי הביקור של כל רופא, הפניות לבדיקות, תוצאותיהן, אבחנות, המלצות לטיפול וכדומה. נדגיש, כי אם הנפגע אינו פונה למומחים רפואיים או מבצע בדיקות נדרשות, יתקשה מאוד להוכיח את פגיעותיו בפני חברת הביטוח וזו תוכל  לדחות את התביעה או לשלם לנפגע פיצוי קטן, בטענה של חוסר במסמכים רפואיים המוכיחים את הנזק. בתיק הרפואי שינהל הנפגע יש לכלול גם קבלות על ההוצאות הרפואיות כגון: תרופות, טיפולים, הוצאות נסיעה ועוד.

 

 

פנייה לייצוג משפטי אל עורך דין תאונות דרכים

 

 

במקביל או מיד לאחר קבלת טיפול רפואי, יש לפנות לייצוג משפטי של עו"ד תאונות דרכים. עורך הדין יפנה את הנפגע למומחים רפואיים ככל הנדרש, ידאג לאיסוף חומר הראיות אשר יבססו את התביעה, ידריך את הנפגע כיצד להתנהל מול חוקרי ביטוח ועוד. יש לזכור כי חברות הביטוח פועלות באופן אקטיבי מאוד למציאת נימוקים לדחיית התביעה או תשלום הפיצוי המינימאלי ביותר. אולם, פנייה לעורך דין מקצועי ומנוסה, תבטיח כי הנפגע יקבל את הפיצוי המקסימאלי האפשרי.

 

 

נזק גוף בתביעות לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

 

הסוגיה המרכזית שנבחנת בדרך כלל במסגרת תביעות תאונות דרכים ומתוך הנחה שמדובר באירוע שנכנס להגדרה של תאונת דרכים, היא שאלת הנזק הגופני שנגרם לנפגע כתוצאה מהתאונה.

 

 

לכן, כאשר מוגשת תביעה לבית המשפט מוגשת גם בקשה למינוי מומחה רפואי בתחומים הרפואיים הרלוונטיים בהם נפגע התובע בתאונה, ובמקרים בהם נקבע לתובע נכות על פי דין על-ידי המוסד לביטוח לאומי בשל הפגיעה שנגרמה לו בתאונת הדרכים, תחייב קביעה זו גם בתביעה האזרחית.

 

 

במסגרת חוות הדעת של המומחה הרפואי הממונה על-ידי בית המשפט, מעריך המומחה באם נשאר לנפגע נכות קבועה כתוצאה מהתאונה, ועל בסיס חוות דעת זו נקבע הפיצוי לנפגע, לכן קיימת חשיבות מרכזית לקביעתו של המומחה. לעיתים, ממונים בתביעה מספר מומחים בתחומים שונים.

 

עו"ד תאונות דרכים מסביר מה זה שימוש ברכב מנועי

על מנת להיות זכאי לקבל פיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, נדרש כאמור שהתאונה תהיה עקב "שימוש ברכב מנועי".

 

 

הגדרה זו כוללת בין היתר, נסיעה ברכב, כניסה לתוכו או ירידה ממנו, החנייתו, דחיפתו או גרירתו, טיפול או תיקון דרך ברכב שנעשים על-ידי משתמש שלא במסגרת עבודתו.

 

 

פיצויים וחשיבות ייצוג עורך דין תאונות דרכים

 

כל אדם שנפגע בתאונת דרכים, לרבות נוסע, נהג והולך רגל, זכאי לקבל פיצויים עבור הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מהתאונה. בנוסף גם קיימים מקרים בהם בן משפחה מדרגה ראשונה שנגרם לו נזק נפשי עקב פגיעת בן משפחה בתאונת דרכים יהא זכאי לקבל פיצויים.

 

 

אחד הדברים המשמעותיים בקביעת שיעור הפיצויים הוא חוות דעתו של המומחה הרפואי שמונה על-ידי בית המשפט, שמטרתה להעריך אם לנפגע נותרה נכות קבועה או זמנית כתוצאה מתאונת הדרכים, ובמידה ונותרה לו נכות קבועה על המומחה לקבוע את שיעור הנכות.

 

 

בנוסף לעתים נדרש לשלוח למומחים שאלות הבהרה בנוגע לחוות דעתם. לכן, מומלץ להסתייע בעורך דין תאונות דרכים ושיוכל לנהל את התביעה על מנת למקסם את גובה הפיצויים שניתן יהיה לקבל.

 

 

סכום הפיצויים שנפסק לנפגע מבוסס בעיקר על קביעת שיעור הנכות שנותרה לו כתוצאה מהתאונה, ועל פי ראשי נזק כגון: אובדן כושר השתכרות והפסדי שכר, כאב וסבל, הוצאות רפואיות, והוצאות משפט. שיעור הפיצויים מבוסס בין היתר, על שיעור הנכות הרפואית ותפקודית שנותרה לנפגע כתוצאה מהתאונה, גילו והתקופה בה היה מאושפז, יכולת תפקודו בעבודתו לאחר התאונה ושיעור הכנסתו.

 

עו"ד תאונות דרכים מסביר מי לא יהיה זכאי לקבל פיצויים?

 

ישנם מספר מקרים בהם אדם שנפגע בתאונת דרכים לא יהא זכאי לקבל פיצויים לפי החוק. כך למשל, במקרים בהם הנפגע גרם לתאונה במתכוון; או תוך שימוש ברכב ללא רשות; או מי שהיה ברכב וידע שהנוהג נוהג ברכב ללא רשות; או מי שנהג ברכב שאין לו רישיון לנהוג; או מי שנהג ברכב ללא ביטוח בתוקף לפי פקודת הביטוח או שהביטוח שהיה לו לא כיסה את שימוש ברכב.

 

 

בנוסף אף במסגרת הגדרת המונח תאונת דרכים נקבע, כי במקרה "שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי", לא ייחשב כתאונת דרכים.

 

עורך דין תאונות דרכים מסביר על קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים

 

במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הוקמה קרן שנקראת "קרנית" – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, המטפלת בנזקי גוף ומפצה נפגעי תאונות דרכים שאין להם אפשרות לקבל פיצוי מחברות הביטוח בגין הנזק והסבל שנגרם להם כתוצאה מתאונת הדרכים שאירעה להם.

 

 

המקרים המרכזיים הרלוונטיים לקרנית, הם בעיקר במקרים בהם זהותו של הנוהג ברכב שבו הייתה התאונה אינו ידוע קרי במקרים של תאונות "פגע וברח"; או במקרים שאדם נפגע ברכב בו נהג אדם שאין לו ביטוח לפי פקודת הביטוח; או במקרים בהם אדם נפגע מרכב בו נהג אדם חסר רישיון נהיגה או מרכב גנוב או מרכב שנעשה בו שימוש בניגוד לתנאי פוליסת ביטוח החובה או שכלל אינו מבוטח.

שכר טרחה עורך דין תאונות דרכים

 

במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים נקבע שיעור שכר טרחה שעורכי דין המייצגים תובעים בתביעות אלה רשאים לגבות. על בסיס הוראות אלה הוסדרו כללים הנקראים "כללי לשכת עורכי הדין (תעריף מקסימלי לשכר טרחה בטיפול בתביעות לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים)".

 

 

החוק וכללים אלו קובעים, כי שכר הטרחה שרשאי עורך דין לגבות במקרים של תביעות על פי חוק הפיצויים לנפגעים תאונות דרכים הוא: 13% מהסכום שנפסק לטובת הנפגע במקרים בהם התביעה הסתיימה בפסק דין; או שכר טרחה בשיעור של 11% במקרים בהם הושגה פשרה לאחר הגשת התביעה לבית המשפט; או שכר טרחה בשיעור של 8% עבור טיפול במקרה שהסתיים ללא הגשת תביעה לבית המשפט, כלומר במסגרת הליכים שהתקיימו מטעם הנפגע לחברת הביטוח לפני תביעה.

 

עורך דין תאונות דרכים מסביר על תאונת דרכים עצמית

 

נפגעתם בתאונה עצמית? חשוב שתדעו כי אתם זכאים לקבל פיצוי כספי עבור הנזק הפיזי שנגרם לכם עקב התאונה. זאת על אף העובדה כי אתם אחראים לה. כך קובע חוק הפלת"ד, חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה – 1975. באשר לנזק לרכוש, תוכלו לבחור האם כדאי באותן נסיבות להגיש תביעה לחברת הביטוח.

 

 

מהי תאונה עצמית?

 

 

ייתכן שתתפלאו לגלות, אך תאונות עצמיות הן תרחיש שכיח למדי. תאונה עצמית היא תאונה שאינה מערבת רכב אחר והיא יכולה לקרות בנסיבות שונות. בין היתר בשל החלקה עם הרכב על הכביש, איבוד שליטה ברכב, התנגשות בעצם דומם ועוד. רוכבי אופנוע עושים גם הם לא פעם תאונה עצמית, למשל בעת נפילה מן הכלי או החלקה על הכביש.

 

 

תאונה עצמית, כמו כל תאונת דרכים אחרת, יכולה לגרום לנזק פיזי חמור, המוביל לנכות של ממש לנפגע, וכן נזק לרכוש. בכל הנוגע לנזקי גוף, זכאי הנהג לקבל פיצוי כספי מחברת הביטוח המבטחת את רכבו. זאת בשל עקרון האחריות המוחלטת הקובע כי כל אדם שנגרם לו נזק פיזי בתאונת דרכים, זכאי לפיצוי כספי, ללא תלות בשאלה האם הוא אשם בתאונה או אם לאו. לגבי נזק לרכוש, יהיה על הנפגע לשקול האם מבחינה כלכלית כדאי לו לתבוע את חברת הביטוח ולהפעיל את הפוליסה.

 

 

נזק לרכוש

 

 

בתאונת דרכים רגילה, מי שנושא בנזק לרכוש הוא חברת הביטוח של הנהג האשם בתאונה. כמובן כי לצורך כך, על הניזוק להוכיח את אשמתו של הנהג האחר. כשמדובר על תאונה עצמית, הרי שאין נהג נוסף והנפגע יכול להגיש תביעה לחברת הביטוח שלו, על מנת שהיא תישא בעלויות תיקון הרכב. נציין, כי לא תמיד ישנה כדאיות כלכלית לעשות כן ויש לשקול כל מקרה לגופו.

 

מחד, למעט השתתפות עצמית, תישא חברת הביטוח בעלויות התיקון אך מאידך הפעלת הפוליסה יכולה להגדיל את דמי הביטוח שישלם הנהג מעתה ואילך. כן יש לקחת בחשבון כי עלות תיקון הרכב דרך חברת ביטוח היא לרוב יקרה יותר באופן משמעותי, לעומת עלות תיקונו באופן עצמאי. לכן, ניתן לומר ככלל, כי אם מדובר בנזק קטן יחסית לרכב או לאופנוע, ייתכן מאוד שלא יהיה כדאי לנהג להפעיל את הפוליסה, אלא לשאת בעלות הנזק לבדו.

 

 

האם יש צורך בעורך דין?

 

 

נפגעי תאונות דרכים רשאים כמובן להגיש באופן עצמאי את התביעה לחברת הביטוח. אולם, המציאות מלמדת כי ללא ייצוג של עורך דין מומחה, הסיכוי כי זו תתקבל הוא קטן מאוד. מדוע?

 

 

ראשית, משום שהנפגע הוא זה אשר צריך להוכיח את היקף הנזקים שלו וכאשר מדובר על תאונת דרכים עצמית, במקרים רבים יש קושי ראייתי גדול בשל העדר עדים למשל. שנית, חברות הביטוח מפעילות מערך שלם של חוקרים ועורכי דין אשר תפקידם הוא להפריך את טענות הנפגע. זאת על מנת להביא לדחיית התביעה או צמצמום ניכר ככל האפשר של סכום הפיצוי שישולם לו.

 

 

נדגיש, כי מדובר בהליך בירוקרטי ומשפטי מורכב, אשר יכול להתיש את הנפגע המבוטח ולגרום לו לזנוח את תביעתו. כן, אם כבר הגיש הוא תביעה והיא נדחתה, לרוב הוא לא יערער על כך ויקבל את הגזירה. אולם, כאשר מוסר הנפגע את הטיפול בעניין לעורך דין שזהו תחום עיסוקו היומיומי, הרי שהסיכוי לקבלת התביעה והפיצוי המקסימאלי גדל מאוד. בזכות ניסיונו המקצועי, יידע הוא כיצד לאתר ראיות רלוונטיות שיתמכו בתביעה, ישלח את הנפגע למומחים הרפואיים המתאימים לצורך כתיבת חוות דעת בדבר נזקיו מן התאונה וכך יוכל להשיג עבור הנפגע את הפיצוי המירבי.

מעוניינים לקבל מידע נוסף?