ביטול טיסה חוק אירופאי – עיכוב בטיסה חוק אירופאי

מהו הפיצוי כספי שזכאים הנוסעים לקבל במקרים של – ביטול טיסה חוק אירופאי. מה ההבדל העיקרי במקרים של –  עיכוב בטיסה חוק אירופאי – לבין החוק בישראל.

בשנת 2004 פורסמו באירופה תקנות הנקראות Regulation (EC) No 261/2004 , שנועדו להסדיר את זכויות הנוסעים במקרים של עיכובי וביטול טיסות באירופה. תקנות אלה דומות לחוק בישראל הנקרא – חוק טיבי, ולמעשה החוק בישראל חוקק בהתבסס על התקנות האירופאיות.

כך לדוגמה נכתב בדברי ההסבר להצעת – חוק שירותי תעופה: "הוראות דומות להוראות החוק המוצע קבועות בתקנות שהתקין האיחוד האירופי בשנת 2004, שעניינן פיצוי וסיוע לנוסעים במקרה של סירוב להטיס בטיסה, ביטול טיסה או עיכוב בהמראה…" .

התקנות האירופאיות רלוונטיות לטיסות בשני המקרים הבאים: (1) לטיסות המופעלות על-ידי חברות תעופה השייכות למדינות מהאיחוד האירופי; (2) לטיסות הממריאות ממדינות השייכות לאיחוד.

טיסות הכפופות לתקנות האירופאיות
 חברת תעופהיעד הטיסה
אפשרות 1 –טיסות המופעלות על-ידי חברת תעופה אירופאית,

השייכת למדינה באיחוד האירופי

כל טיסה ברחבי העולם
אפשרות 2 –טיסות המופעלות על-ידי כל חברת תעופה בעולםובלבד שהטיסה המריאה ממדינה השייכת לאיחוד האירופי

יחד עם זאת, התקנות האירופאיות לא תקפות לטיסות המופעלות על-ידי חברות תעופה שאינן שייכות לאיחוד האירופי ושלא המריאו ממדינות השייכות  לאיחוד. כך לדוגמה, טיסה שהופעלה על-ידי חברת התעופה טורקיש איירליינס מתל אביב לבנגקוק או טיסה שהופעלה על-ידי חברת התעופה האמריקאית יונייטד, מניו יורק לתל אביב.

בנוסף בדומה לחוק בישראל, במקרה של – ביטול טיסה חוק אירופאי – קובע, זכאים הנוסעים לקבל הטבות מסוימות בהתאם לזמן המתנתם לטיסה. כך למשל, במקרים בהם ההמתנה לטיסה כרוכה בהמתנה של לילה, על חברת התעופה לספק לנוסעים לינה בבית מלון על חשבונה וכן הסעות משדה התעופה לבין המלון וחזרה.

פיצוי כספי – ביטול טיסה חוק אירופאי

בדומה לחוק בישראל, גם במסגרת התקנות האירופאיות יהיו זכאים הנוסעים לקבל מחברת התעופה פיצוי כספי. אולם ההבדל העיקרי ביניהם הוא שבמסגרת התקנות האירופאיות הזכאות לקבלת הפיצוי הכספי הוא במקרים של ביטול טיסה או במקרים של עיכוב בנחיתת הטיסה של 3 שעות ומעלה, בעוד שמסגרת – חוק שירותי תעופה –הזכאות לקבלת פיצוי הנה במקרים של ביטול טיסה או במקרים של עיכוב בהמראת הטיסה ב-8 שעות ומעלה.

בנוסף גם קיים הבדל בשיעור הפיצוי הכספי ובמרחק הטיסה. שכן, הפיצוי הכספי במסגרת התקנות האירופאיות נע בין 250 יורו, לעומת זאת בחוק בישראל הפיצוי נע בין 1,300 ₪  ועד ל-3,120 ₪.

שיעור הפיצוי הכספי ביורו

ביטול טיסה חוק אירופאי – עיכוב בטיסה חוק אירופאי

*במקרים של ביטול טיסה או עיכוב בנחיתה של מעל 3 שעות

טיסות בין מדינות השייכות לאיחוד האירופיעד 1,500 ק"מ – 250 יורו לנוסע

מעל 1,500 ק"מ – 400 יורו לנוסע

טיסות מאירופה אל מחוץ לאירופה או להיפךעד 1,500 ק"מ – 250 יורו לנוסע

בין 1,500 ק"מ ל-3,500 ק"מ – 400 יורו לנוסע

מעל 3,500 ק"מ – 600 יורו לנוסע

פיצוי כספי בשקלים (לפי החוק הישראלי)

*במקרים של ביטול טיסה או עיכוב בהמראה של מעל 8 שעות

מרחק טיסהיעדים לדוגמהגובה הפיצוי
עד 2,000 ק"מפאפוס, רודוס, כריתים, אנטליה1,300 ש"ח
עד 4,500 ק"מאמסטרדם, פריז, ברלין, בודפשט, לונדון2,080 ש"ח
מעל 4,500 ק"מבנגקוק, ניו יורק, סידני, סאו פאולו, טוקיו3,120 ש"ח

עיכוב בטיסה חוק אירופאי – מתי לא תהיו זכאים לפיצוי?

בדומה ל- חוק טיבי, גם במסגרת התקנות האירופאיות לא יהיו זכאים הנוסעים לקבל פיצוי כספי במקרים חריגים. כך למשל,  אם נמסרה לנוסעים הודעה על ביטול או דחיית הטיסה למעלה מ-14 יום מראש.

בנוסף, גם במקרים בהם הסיבה לביטול או עיכוב הטיסה נבע בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת חברות התעופה, תהיינה חברות התעופה פטורות מלשלם לנוסעים – פיצוי על טיסה שבוטלה.  

חריג זה הוא למעשה חריג זהה בין התקנות האירופאיות לבין החוק בישראל. שכן, החוק בישראל קובע כי ככל ומפעיל הטיסה (כלומר חברת התעופה) הוכיח שביטול הטיסה נגרם בשל: " נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו, וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו – לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות", הוא יהיה פטור מלשלם לנוסעים פיצוי כספי.

כך גם במסגרת התקנות האירופאיות נקבע חריג דומה הקובע, כי אם חברות התעופה הוכיחו שהטיסה בוטלה בשל: "  extraordinary" circumstances which could not have been avoided", הן תהיינה פטורות תשלום פיצוי לנוסעים.

*אין באמור לעיל, בכדי להוות ייעוץ משפטי

    Related Post