10 דברים שכדאי לדעת כשנוסעים לחופשה

10 דברים שכדאי לדעת כשנוסעים לחופשה בחו"ל

בשבועות אלה נוסעים להם לחופשה בחו"ל מאות אלפי ישראלים ליעדים שונים ומגוונים. חלק מהנוסעים הם משפחות וילדים קטנים, חלק חברים מהתיכון או מהאוניברסיטה, וחלק הם זוגות צעירים. אך לכל הנוסעים לא משנה לאן הם נוסעים ולכמה זמן, יש מספר נושאים משותפים שמומלץ לדעת כשנוסעים בטרם העלייה למטוס.

אז מה כדאי לדעת כשהמזוודה נאבדה בדרך לחו"ל או אם נגנב לכם ציוד יקר במהלך הטיסה? ומה כדאי לדעת כשהטיסה איחרה או בוטלה או אם נפצעתם במהלך הטיסה? ומה חשוב לדעת על ביטוח נסיעות או כאשר הדרכון נאבד בחו"ל, וגם מה כדאי לדעת אם הגעתם למלון וגיליתם שהוא ברמה ירודה בהרבה ממה שהובטח לכם בעת ההזמנה. כל הדברים שכדאי לדעת במקום אחד – כאן ועכשיו במדריך שכדאי לשמור לאורך החופשה שלכם הקיץ.

1. מה כדאי לדעת כשהמזוודה לא מגיעה?

אין ספק שמדובר באחד הדברים היותר מעצבנים שיכולים לקרות כשמגיעים לחו"ל, אך חשוב לדעת כי במידה ונודע לאחר הנחיתה שהמזוודה אבדה לכם, חובה לגשת באופן מיידי עוד בהיותכם בשדה התעופה אל נציגי הקרקע של חברת התעופה, ולדווח על איבוד מזוודה, ולהקפיד למלא טופס הודעה ולשמור עותק שלה. רצוי גם למסור לנציגי חברת התעופה את מספרי הטלפון הישירים שלכם ואת הכתובת בה אתם מתכננים לשהות בחו"ל.

במידה ולאחר 24 שעות ממועד הנחיתה המזוודה עדין לא הגיעה לידכם, מומלץ להתקשר אל חברת התעופה ולבדוק מולה מה הסכום שתהיו זכאים לקבל ממנה עבור רכישת מוצרים בסיסיים, וכמו כן הקפידו לשמור את כל הקבלות עבור רכישות אלה, על מנת לדרוש לאחר מכן החזר עליהם. כדאי לדעת שלא תהיו זכאים להחזר עבור מוצרים שהם לא בגדר בסיסיים, ולכן לא כדאי להתפרע עם ההוצאות ולבנות על קבלתן במלואן מחברת התעופה.

שימו לב, אם בכוונתכם להטיס ציוד בעל ערך יקר כגון: מכשור רפואי, תכשיטים, ציוד סקי וכיו"ב, יש למסור לנציגי חברת התעופה לפני העלייה למטוס "הצהרת ערך מיוחדת", שבגינה אומנם תדרשו לשלם תשלום נוסף, אך במקרה והמזוודה תאבד לכם לאחר שמילאתם את אותה הצהרה, תהיו זכאי לקבל פיצוי גבוה יותר מאשר סכום הפיצוי הרגיל שניתן בדרך כלל מחברות התעופה שאינו מכסה לרוב את הנזק שנגרם בפועל. כמובן שגם מומלץ (בגדר חובה) לרכוש ביטוח כבודה מתאים לציוד שברצונכם להטיס.

2. מה כדאי לדעת כשנגנב לכם ציוד במטוס?

במרבית הטיסות נוהגים הנוסעים לאחסן את חפציהם האישיים במדפים שמעל למושבים, ולאחר מכן לתפוס תנומה ולשכוח מציוד זה שיכול גם לכלול ציוד יקר (כגון ארנק, מחשב נייד, פלאפון וכיו"ב). אך חשוב לדעת, כי קיים הבדל בין גניבת רכוש מבטן המטוס (זו שמסרתם לפני שעליתם למטוס), לבין גניבת רכוש מכבודת היד (זו ששמתם בתאי האחסון במטוס).

כאשר רכוש נגנב מהמזוודה שנמסרה לחברת התעופה בטרם העלייה למטוס, תחול בדרך כלל האחריות עליה, והיא תידרש לפצות על הרכוש שנגנב, אם כי לא תמיד בשווי הריאלי. אך כאשר רכוש נגנב מכבודת היד במהלך טיסה, ייתכן ויהיה קושי ממשי לדרוש מחברת התעופה החזר או פיצוי עבורו, היות ובדרך כלל יראו בנו הנוסעים כאחראים עליו.

במידה ובכל זאת בחרתם להטיס בכבודת היד ציוד יקר, מומלץ לבדוק היטב לפני הנחיתה כי כל הוא במקומו, ואם נמצא חלילה כי הוא נגנב במהלך הטיסה, יש לדווח על כך מידית לנציגי חברת התעופה ולדרוש לסייע במציאתו (היות ולאחר הנחיתה יהיה הרבה יותר קשה למצוא אותו). כמו כן מומלץ לתעד (לצלם) את התיק ממנו נגנב הרכוש ישר עם היוודע הדבר, וככל ויש בסביבה עדי ראייה אשר ראו את התיק הפרוץ, יש לבקש את פרטיהם.

3. מה כדאי לדעת כשטיסה איחרה או בוטלה?

במידה והתביישתם במשך שעות על ספסלי שדה התעופה או אם הגעתם לשדה והודיעו לכם על ביטול הטיסה, כדאי שתדעו שיכול להיות שאתם זכאים לפיצוי של אלפי שקלים. במהלך שנת 2012 חוקק בישראל חוק שירותי תעופה הידוע גם בכינוי "חוק טיבי", שנועד בין היתר, להקנות לנוסעים מספר הטבות במקרים של ביטול או עיכוב טיסות, ומנגד גם מחיל על חברות התעופה חובה ליידע את הנוסעים בדבר זכויותיהם לקבלת הטבות אלה.

במידה והטיסה המריאה באיחור של בין 5 ל-8 שעות, תהיו זכאים לקבל מזון ושתייה בהתאם לזמן ההמתנה, שתי שיחות טלפון, ושירותי לינה והסעה, אם נדרשת שהייה של לילה. בנוסף, על חברת התעופה ליידע אתכם כי אתם זכאים לבטל את כרטיס הטיסה ולקבל את כספכם בחזרה (במידה ואתם מחליטים שלא לממש אותו) או לקבל כרטיס טיסה חילופי.

באילו מקרים זכאים לפיצוי כספי וכמה?

במידה והטיסה בוטלה או המריאה באיחור של מעל 8 שעות, הנוסע זכאי לקבל פיצוי כספי על ביטול הטיסה ששיעורו תלוי במרחק האווירי שבין נקודת המוצא לנקודת היעד. לדוגמה אם המרחק הוא עד 4,500 ק"מ (למשל טיסה לאמסטרדם או פריז) הפיצוי הוא 2,070₪, ואם המרחק הוא מעל 4,500 ק"מ (כמו תאילנד או ארה"ב), תהיו זכאים לקבל 3,100₪.

יחד עם זאת, במידה והטיסה בוטלה עקב כוח עליון או נסיבות שלא היו בשליטת חברת התעופה כגון מזג אוויר סוער או שביתה מוגנת או מצב חירום, לא תהיו זכאים לקבל את הפיצוי הכספי, אך עדין כן תהיו זכאים לקבל שירותי סיוע, כגון מזון ומלון. כמו כן, גם אם הודיעו לכם על ביטול הטיסה 14 יום לפני המועד, לא תהיו זכאים לקבל פיצוי כספי. 

4. מה כדאי לדעת אם מאבדים דרכון?

ראשית מומלץ לפני יציאתכם לחו"ל לצלם את כל מסמכי הנסיעה, לרבות דרכונים וויזות, ולשלוח עותק סרוק שלהם לאימייל, ולשים עותק במקום שאינו גלוי לעין בתוך המזוודה. כמו כן כדאי להשאיר עותק של מסמכי הנסיעה אצל איש קשר בארץ, ולהצטייד בכתובת ומספר הטלפון והדואר האלקטרוני של נציגות ישראל במדינה אליה הנכם מתכננים לנסוע.

ככל והדרכון נגנב או נאבד לכם בחוץ לארץ, עליכם לגשת מידית לתחנת המשטרה המקומית הסמוכה אליכם ולהגיש תלונה, ולקבל אישור על הגשתה, ועם אישור זה לפנות אל שגרירות ישראל, ולהצהיר על אובדן הדרכון. השגרירות תנפיק לכם במקום הדרכון, תעודת מעבר זמנית (שתוקפה עוד שנה) שרק עמה תוכלו לחזור לארץ. חשוב לדעת שאם יש בידכם תעודת מעבר תדרשו לקבל אשרת כניסת לכל מדינה אלה תגיעו.

אם הגעתם לשדה התעופה והדרכון שלכם לא בתוקף (למרות שמרבית המדינות דורשות כתנאי לכניסה אליהם שהדרכון יהיה בתוקף לחצי שנה מינימום), כדאי לדעת שניתן להאריך את תוקפו של הדרכון בנתב"ג, אם כי בעלות גבוהה בהרבה מזו שבמשרד הפנים.

5. מה כדאי לדעת על ביטוח נסיעות?

יש לא מעט אנשים שמקלים ראש בנושא זה ונוסעים מבלי לדאוג לבטח את עצמם קודם לכן, אך לאחר מכן נקלעים לבעיה בחו"ל או נאלצים לשאת בהוצאות יקרות מאוד (שעלולות גם לסבך את בני המשפחה). לכן כדאי לא לשכוח לעשות ביטוח לפני צאתכם לחו"ל הכולל גם ביטוח כבודה (מומלץ גם שלא להסתפק בביטוחים החינמיים הכוללים לרוב את התנאים וסכומי הפיצוי המינימליים בלבד).

כמו כן, חשוב לשים לב שהביטוח המוצע לכם הוא ביטוח מקיף המתאים לאופי הטיול אליו אתם נוסעים (לציין במפורש בשיחתם עם סוכן הביטוח לאן אתם הולכים לנסוע ומה אתם הולכים לעשות ולתעד שיחה זו), ובמידה והמקומות אליהם אתם עתידים לנסוע כוללים גם סיכונים מיוחדים, מומלץ לכלול בביטוח גם איתור וחילוץ במידת הצורך.

6. מה כדאי לדעת אם נפצעתם במהלך הטיסה?

נשפך עליכם בטיסה קפה רותח או שעגלת המזון נתקעה לכם בברך? כדאי לדעת כי במקרים כאלה בהם נגרם לנוסע פציעה בטיסה או תוך כדי פעולת עליה או ירידה מהמטוס, מוטלת אחריות כמעט מוחלטת על חברת התעופה לפצות על הנזק שנגרם. עם זאת במקרים כאלה, להבדיל ממקרים של ביטול טיסות בהם ניתן לדרוש מחברת התעופה פיצוי כספי ללא הוכחת נזק, נדרש הנוסע להוכיח את הנזק שנגרם לו וגם כשהוא נגרם כתוצאה מאירוע תאונתי המוגדר "כמאורע בלתי צפוי, או בלתי רגיל, או התרחשות שהנם חיצוניים לנוסע – אשר גרם לחבילה, פציעה או מוות". על מנת שחברת התעופה לא תהיה אחראית לנזק שנגרם, עליה להוכיח כי אשמת הנוסע היא שגרמה או תרמה לנזק שנגרם לו, או אם היא תצליח להוכיח כי היא נקטה בכל האמצעים בכדי למנוע את הנזק.

במקרים שחלילה נגרם לנוסע נזק בטיסה בשל מחלה (לדוגמה התקף לב או אירוע מוחי), לא תישא חברת התעופה באחריות. כך לדוגמה בפסקי דין שנתנו על-ידי בתי משפט בישראל, נדחו תביעות שהגישו נוסעים נגד חברות התעופה, אשר במהלך הטיסה נפגעו מתסמונת ה- DVT (תסמונת פקקת הורידים העמוקים), ונקבע כי חברת התעופה אינה מחויבת במקרים כאלה בתשלום פיצויים, היות ולא מדובר באירוע תאונתי שהתרחש במהלך הטיסה.

7. מה כדאי לדעת אם קבלתם מלון ברמה שונה ממה שהובטח לכם?

הובטח לכם מלון חלומי והגעתם לאתר בנייה או למלון מלוכלך וברמה ירודה? בנושא זה נקבע בפסקי דין רבים, כי על סוכנות הנסיעות והספקים חלה חובה לבדוק את בתי המלון שהם משווקים ומוכרים, ובאחריותם גם לאמת את המידע שהם מוסרים ללקוחותיהם. במקרים כאלה נוהגים בתי המשפט לבחון כל מקרה לגופו, ואינם מהססים במידת הצורך להטיל אחריות על סוכני הנסיעות או הספקים, ולחייבם בתשלום פיצוי גם במקרים והם מציינים בתנאי ההזמנה עליהם חותם המזמין, כי לא יהיה להם כל אחריות לרמת בית המלון.

אז מה מומלץ לעשות במקרה כזה?

ראשית עוד לפני שנסעתם לחוץ לארץ, מומלץ כבר במעמד הזמנת החופשה, להקליט את שיחתכם עם סוכן הנסיעות, על מנת שיהיה תיעוד של הבטחות בעל פה שנתנו לכם (לדוגמה אם הובטח לכם שתקבלו חדר עם נוף לים או מלון קרוב למרכז העיר).

ככל וגיליתם לאחר מכן שהחדר או המלון שקיבלתם אינו תואם את מה שהובטח, מומלץ לפנות מידית למי שהזמנתם ממנו את החופשה ולהעלות בפניו את אי שביעות רצונכם, ולתת לו הזמנות לתקן זאת. כמו כן, חשוב מהרגע הראשון לתעד הכול (במיילים, הקלטות וכיו"ב), גם את פנייתכם אל נציגי המלון או אל סוכני הנסיעות, וכן לצלם או להסריט את המלון או את החדר שקיבלתם, על מנת שיהיה ביכולתכם לאחר מכן לדרוש פיצוי או החזר.

8. מה כדי לדעת על רישום יתר (overbooking)?

לעתים ובמיוחד בחודשי הקיץ, עשויים להתרחש מקרים בהם מועברים נוסעים מהמלון שהוזמן על-ידם למלון חילופי בשל "רישום יתר". מקרים כאלה מתרחשים לרוב, משום שסוכן הנסיעות בדרך כלל לא יכול לספק אישור מידי עבור המלון, ורק לאחר ההזמנה, הוא מעביר בקשה לבית המלון להזמנת חדר, וכעבור מספר שעות או ימים ספורים, ולאחר שבית המלון בודק אם יש לו חדר פנוי מהסוג שהוזמן, הבקשה הופכת להזמנה סופית ומאושרת בפועל.

לעיתים, עד לאישור הסופי של ההזמנה על-ידי בית המלון, כל החדרים בו כבר נתפסים, ובמצב כזה, צפוי הסוכן להתקשר אליכם ולהודיע שהמלון שהזמנתם נמצא בתפוסה מלאה, ויציע מלון חילופי. חשוב לזכור כי במקרים כאלה בהם הועברתם למלון חלופי בעקבות רישום יתר, מחויב הסוכן להציע לכם מלון ברמה זהה או טובה יותר מהמלון המקורי ובסביבתו.

על מנת למנוע מצבים כאלה, מומלץ להיכנס לאתרי האינטרנט של סוכנות הנסיעות, ולבדוק אם יש חבילות נופש שעליהם מצוין "באישור מידי". משמעות הדבר היא שהזמנות אלה יקבלו אישור מיידי, מבלי שיהיה צורך להפנות בקשה לבית המלון. בנוסף מומלץ מספר ימים לפני הגעתכם למלון, להתקשר אליו בעצמכם ולבקש לקבל במייל או בפקס אישור המעיד כי יש על שמכם חדר בבית המלון בתאריכים הרלוונטיים, לרבות סוג החדר ומספר האנשים.

9. מה כדאי לדעת על בדיקות ביטחוניות?

כידוע כל נוסע שמגיע לשדה תעופה מחויב לעבור בידוק ביטחוני טרם עלייתו למטוס. התהליך כולל בדיקות גופניות ובדיקות של המטען, ומטרתו להבטיח אל שלומם וביטחונם של הנוסעים ושל הטיסה. עם זאת קיימים מקרים בהם הנוסעים נתקלים בבדיקות לא נעימות שעשויות אף להיות פולשניות, ולעיתים העניין מגיע עד לתביעות על עלבון והשפלה שלטענת הנוסעים הן חוו במהלך הבדיקות.

מה מומלץ לעשות כדי להימנע ממצבים כאלה?

ראשית לא בכדי מנחים את הנוסעים להגיע לשדה שלוש שעות לפני הטיסה. היות ולוקחים בחשבון גם את הבדיקות הביטחוניות שעליהם לבצע. לכן, ככל ותגיעו מאוחר יותר לשדה, ותתחילו להיות לחוצים ועצבניים שמא תפספסו את הטיסה, הדבר עשוי להקרין על תשובותיהם במהלך התשאול הביטחוני של אנשי הבידוק, שלא ימהרו לבצע את הבדיקות בלחץ, היות ומדובר בבדיקות המצריכות יסודיות.

שנית, יש לזכור שהבידוק כולל גם שיקוף מזוודות ובדיקות של תיקי היד, וככל וקיימים בהם חפצים שעשויים להתריע במערכת הבידוק, יידרש הנוסע לפתוח את התיק או המזוודה, דבר שעשוי להאריך משמעותית את כל הבידוק ולגרום למתח. לכן, מומלץ להימנע ככל הניתן מלהטיס חפצים כאלה, ואם בכל זאת נדרשתם במהלך הבידוק לבצע פעולה כזו או אחרת, כגון פתיחת מזוודה או חיפוש גופני, כדאי לשמור על איפוק ולהימנע מויכוחים עם גורמי הביטחון, שבמקרה הזה, ידם על העליונה ולהם סמכויות רבות לפעול במקרים כאלה.

10. כללי התנהגות בטיסה

בשנה האחרונה אירעו מספר מקרים חמורים הקשורים להתנהגות לא ראויה בקרב נוסעים ישראלים בטיסות. הבולט שבהם היה פרשת השוקולד בישראייר.

חשוב לזכור כי התנהגות פרועה בטיסה, אינה זהה להתנהגות שכזו במסעדה או במקום פומבי אחר, היות ומטוס הוא מקום סגור ובדרך כלל גם צפוף והומה אדם, ולכן התרחשויות בלתי צפויות בו עשויות להוביל לאירועים חמורים יותר מאשר במקום "רגיל" על הקרקע.

בנושא זה קיימים כללים רבים במסגרת חוקי תעופה ישראליים ובינלאומיים המטילים חובות על הנוסעים, כגון – חובת ציות והתנהגות נאותה, ומסמיכים את הקברניט וצוותו לנקוט באמצעי ביטחון סבירים לרבות מעצר או חיפוש, אם היה להם "יסוד סביר להניח" כי נוסע עומד לבצע מעשה העשוי לסכן את בטחון הנוסעים או את הסדר הטוב בו.

לכן מומלץ מאוד שגם אם נקלעתם לויכוח עם הדייל/ת או עם נוסע פלוני אחר, לא לצעוק או להתלהם, כי אחרת צוות הטיסה עשוי בסיום הטיסה להוביל אתכם לידי המשטרה המקומית של המדינה אליה תגיעו, וזו תידרש לחקור אתכם, ולא תהסס לעצור אתכם במידת הצורך.

אין בכל שנאמר במאמר זה, בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי

Blog Attachment
  • zero-zero-weather-4
  • zero-zero-weather

מאמרים קשורים