דף הבית
חוק שירותי תעופה

חוק שירותי תעופה

חוק שירותי תעופה - עיכוב טיסה

משרדנו בעל ניסיון רב בייצוג נוסעים כנגד חברות תעופה לצורך קבלת פיצוי בגין עיכוב וביטול טיסות הן מכוח חוק שירותי תעופה והן מכוח התקנות האירופיות.

מעוניינים לקבל מידע נוסף? פנו אלינו

    סרטון על חוק שירותי תעופה

    מה קובע חוק שירותי תעופה?

     

    חוק שירותי תעופה הידוע גם בכינויו חוק טיבי הנו חוק צרכני במהותי, שנחקק בישראל בשנת 2012 ונועד: "להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם…" (ציטוט מתוך דברי ההסבר להצעת החוק).

     

    חוק שירותי תעופה קובע בין היתר כי במקרים של עיכובי וביטול טיסות, על חברות התעופה לספק לנוסעים הטבות בהתאם לזמן המתנה לטיסה (כגון: מזון ולינה במלון), ובמקרים של ביטול או עיכוב של מעל 8 שעות בטיסה, על חברות התעופה לשלם פיצוי כספי שאינו קשור לעגמת נפש ו/או לנזק, אלא מבוסס על מרחק הטיסה.

     

    מהו שיעור הפיצוי מכוח חוק שירותי תעופה?

     

    שיעור הפיצוי הכספי במסגרת חוק שירותי תעופה נע בין 1,300 ש"ח לטיסות עם המרחקים הכי קרובים לישראל של עד 2,000 ק"מ (כגון: יוון או קפריסין), לבין 2,080 ש"ח לטיסות לאירופה לטיסות שהמרחק שלהן הוא בין 2,000 ק"מ ועד 4,500 ק"מ (כגון: לונדון או פריז), ועד ל-3,120 ש"ח ליעדים הכי רחוקים במרחק של מעל 4,500 ק"מ (כגון: ארה"ב או תאילנד), והוא רלוונטי כאמור למקרים בהם הטיסה בוטלה או המריאה בעיכוב של מעל 8 שעות.

     

    עיכוב בטיסה חוק אירופאי

     

    חוק שירותי תעופה מבוסס על התקנות האירופיות החלות בנושא זה באיחוד האירופי משנת 2004 הנקראות: REGULATION (EC) No 261/2004. כך אף נכתב בדברי ההסבר להצעת חוק שירותי תעופה: "הוראות דומות להוראות החוק המוצע קבועות בתקנות שהתקין האיחוד האירופי בשנת 2004, שעניינן פיצוי וסיוע לנוסעים במקרה של סירוב להטיס בטיסה, ביטול טיסה או עיכוב בהמראה…"

     

    יחד עם זאת, קיימים מספר הבדלים בין חוק שירותי תעופה לבין התקנות האירופיות

     

    ההבדל העיקרי הוא – שבמסגרת התקנות האירופיות זכאים הנוסעים לקבל פיצוי מחברת התעופה במקרים של ביטול טיסה או עיכוב בטיסה של מעל 3 שעות (זאת להבדיל מחוק שירותי תעופה הקובע כאמור זכאות לקבלת פיצוי במקרים של עיכוב בטיסה של מעל 8 שעות). בנוסף גם קיים הבדל בשיעור הפיצוי, כאשר במסגרת התקנות האירופיות הפיצוי נע בין 250 יורו ועד 600 יורו לנוסע.

    פטור מתשלום פיצוי מכוח חוק שירותי תעופה

    באילו מקרים תהיינה חברות התעופה פטורות מלשלם פיצוי?

     

    במסגרת החוק נקבעו מספר חריגים לקבלת הפיצוי הכספי. החריג המרכזי קובע, כי במקרים בהם חברת התעופה הצליחה להוכיח שהעיכוב או ביטול הטיסה נגרם בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה ושהיא עשתה כל אשר ביכולתה כדי למנוע את ביטול הטיסה בשל אותן נסיבות, תהא היא פטורה מתשלום פיצוי לנוסעים.

    שאלות נפוצות על חוק שירותי תעופה

    חוק שירותי תעופה קובע, כי נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שהמריאה באיחור של מעל שעתיים, הוא זכאי לקבל ללא תשלום ממפעיל הטיסה - מזון, משקאות ושירותי תקשורת.
    חוק שירותי תעופה קובע, כי במידה והטיסה המריאה באיחור של בין 5 עד 8 משעות מהמועד שנקבע, זכאי לקבל הנוסע, בנוסף לפיצויים שהוא זכאי לקבל במקרה של איחור של שעתיים, גם את התמורה המלאה של כרטיס הטיסה או כרטיס חלופי. במידה והוצע לנוסע כרטיס לטיסה חלופית שאמורה להמריא ביום שלמחרת והנוסע בחר לקבל את הכרטיס, הוא זכאי לקבל גם שירותי לינה, והסעה.

    במקרה והטיסה התעכבה מעל ל- 8 שעות, היא נחשבת על פי החוק כטיסה שבוטלה, ובמסגרת זו, זכאי הנוסע לקבל "שירותי סיוע" ללא תשלום (הכוללים מזון ומשקאות, אירוח בבית מלון, שירותי הסעדה, ושתי שיחות טלפון), וכן לקבל את התמורה ששילם בגין כרטיס הטיסה או כרטיס טיסה חילופי, על פי בחירתו.

    בנוסף לכך, זכאי הנוסע לקבל פיצוי כספי, ששיעורו תלוי במרחק הטיסה בק"מ, כאשר הפיצוי המינימאלי הוא 1,290 ₪ (בטיסה של עד 2,000 ק"מ), והפיצוי המקסימאלי הוא 3,120 ₪ (בטיסה של מעל ל-4,500 ק"מ).

    יחד עם זאת, במידה ומפעיל הטיסה הודיע לנוסע 14 ימים לפני מועד הטיסה על כך שהטיסה בוטלה או מתעכבת למעלה מ-8 שעות - הנוסע לא יהיה זכאי לקבל פיצוי כספי. בנוסף גם במקרה ומפעיל הטיסה הציע לנוסע עד 7 ימים לפני הטיסה, כרטיס לטיסה חילופית שמועד המראתה הוא עד שעתיים לפני מועד הטיסה המקורי, ונחיתתה ביעד הסופי הוא לא יותר מארבע שעות משעת הנחיתה המקורית, לא יהיה זכאי הנוסע לקבל פיצוי כספי.

    כן! במהלך שנת 2013 התקין המחוקק תקנות לחוק שירותי התעופה, העוסקות בטיסות פנים-ארציות, בהן נקבע כי טיסת פנים שהמריאה באיחור של מעל 3 שעות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, תחשב כטיסה שבוטלה, ובמקרה כזה יהיה זכאי הנוסע לקבל פיצוי כספי. ביטול טיסה בקו שבין תל אביב (שדה דב) או נתב"ג או חיפה לבין אילת – סכום הפיצוי - 250 ₪. ביטול טיסה בקו שבין תל-אביב (שדה דב) לבין עין יהב או ראש פינה – סכום הפיצוי - 150 ₪. ביטול טיסה בכל קו אחר – סכום הפיצוי – 200 ₪.

    במידה ונוסע כבר הגיע לשדה התעופה, ורק שם הודיעו לו שטיסתו עוכבה, ועל מנת "לזכות" בהטבות (כגון מזון, שתיה, שירותי תקשורת וכיו"ב), עליו להתייצב בדלפק הבידוק של מפעיל הטיסה בשדה התעופה (Check-in) כ-3 שעות לפני מועד הטיסה הנקוב בכרטיס, ולדרוש את הפיצוי המגיע לו.

    במידה ולא נמצא דלפק בידוק של מפעיל הטיסה בשדה, יש למצוא את הגורם המוסמך מטעם מפעיל הטיסה בשדה ולדרוש ממנו את הפיצוי (על חברות התעופה למנות מארגן או מפעיל טיסה מטעמם, המחויב להיות נוכח בשדה 3 שעות לפחות לפני מועד ההמראה).

    במידה והטיסה בוטלה או התעכבה ביותר מ-8 שעות, על מפעיל הטיסה לשלם לנוסע את הפיצוי הכספי, בתוך 45 ימים מהמועד שהנוסע פנה אליו בכתב. כלומר, על הנוסע לפנות בדרישה בכתב אל מפעיל הטיסה (ורצוי מאוד שדרישה זו תעשה בדואר רשום!) לצורך קבלת הפיצוי.

    בנוסף, לצורך קבלת הפיצוי או השבת התמורה של כרטיס הטיסה, הנוסע יכול לפנות לסוכנות הנסיעות שממנה רכש את כרטיס הטיסה, והיא מחויבת על פי החוק לסייע לו בקבלת הפיצוי, ובמסגרת זאת, על סוכנות הנסיעות לפנות למפעיל הטיסה, בדרישה למימוש זכאותו של הנוסע.

    מעוניינים לקבל מידע נוסף?