פיצוי על עיכוב בטיסה

פיצוי על עיכוב בטיסה

בית משפט לתביעות קטנות בקריות חייב את חברת התעופה ארקיע לשלם לזוג נוסעים – פיצוי על עיכוב טיסה – בסך כולל של 5,260 ₪, לאחר שקבע כי נסיבות בהן עוכבה טיסה או בוטלה בשל מחלה פתאומית של דיילת – אינן מהוות נסיבות מיוחדות מאחר והיה על ארקיע להיערך בהתאם

במסגרת התביעה שהוגשה על-ידי בני הזוג על סך של 12,200 ₪ נטען בין היתר, כי הם היו אמורים לטוס בטיסה שהופעלה על-ידי ארקיע מרודוס אל תל אביב ביום 30.9.16 בסמוך לשעה 11:30, אולם בפועל טיסה זו המריאה רק לאחר השעה 22:30, כלומר בעיכוב של למעלה מ-11 שעות, כשמהלך כל שעות אלה לא יכלו הם לצאת משדה התעופה או להתחבר לרשת האינטרנט, בעוד שהמזוודות נשלחו לישראל ולכן לא היה להם ציוד אישי. עוד טענו הזוג כי כתוצאה מהעיכוב בטיסה, נאלצו הם להפסיד משמרות בעבודתם, וכן נגרמו להם הוצאות כספיות.

מנגד טענה חברת ארקיע בין היתר, כי הסיבה לעיכוב בטיסה נגרם משום שאחת מהדיילות במטוס עברה משבר בריאותי חריף ולאחר שניתן לה טיפול ראשוני ונבדקה, התברר כי מצבה מחייב העברתה לבית חולים באופן מידי, ולכן מדובר היה באירוע פתאומי הפוטר את ארקיע מתשלום – פיצוי על עיכוב בטיסה – לבני הזוג בהתאם לחוק שירותי תעופה (חוק טיבי), מאחר והמטוס לא היה רשאי להמריא עם הנוסעים ללא מספר דיילי האוויר הדרוש. עוד טענה ארקיע כי לאחר מכן, היא סיפקה לבני הזוג טיסה חלופית במועד המוקדם ביותר שיכלה.

השופטת סימי פלג קימלוב, מבית משפט השלום בקריות החליטה לקבל את התביעה בחלקה, לאחר שהחליטה שלא לקבל את טענת ארקיע – כי הטיסה בוטלה בשל נסיבות שלא היו בשליטתה, כפי שארקיע נדרשה להוכיח על מנת להיות פטורה מתשלום הפיצוי. השופטת ציינה כי ארקיע אומנם הציגה בפניה מסמך המלמד כי הדיילת אכן אושפזה בבית חולים, אך קבעה כי היה על ארקיע להיערך בהתאם וכך זמן ההמתנה לטיסה היה מתקצר: "מצב בו אחד מצוות הדיילים עלול להיעדר במפתיע נוכח נסיבות אישיות ולהותיר את הצוות בהרכב חסר היא סיטואציה שעל הנתבעת להיערך בהתאם וליצור תכנית חלופית למקרה שמצב כזה יקרה. מצבים כאלה בוודאי אינם זרים לנתבעת. לו היתה הנתבעת נערכת בהתאם כנוהל שבשגרה להחלפת אנשי צוות למקרה הצורך, הרי שזמן ההמתנה וזמן ההיערכות לצוות חלופי היה מתקצר".

פרטי פסק הדין: תק (קריות) 40751-04-17 שרון בייצר נ' ארקיע קווי תעופה ישראליים בע"מ (פורסם בנבו).

Related Post