חב' התעופה יונייטד חויבה לשלם 10 אלף ₪ – פיצוי על טיסה שבוטלה – מכוח חוק שירותי תעופה

חב' התעופה יונייטד חויבה לשלם  10 אלף ₪ – פיצוי על טיסה שבוטלה – מכוח חוק שירותי תעופה

בית המשפט לתביעות קטנות בחיפה, חייב את חברת התעופה האמריקאית לשלם לשלושה בני משפחה מישראל פיצוי בסך 10 אלף₪ פיצוי על טיסה שבוטלה – מכוח חוק שירותי תעופה – בעקבות עיכוב בטיסת פנים בארה"ב שגרם לבני משפחה להחמיץ את טיסת ההמשך שלהם לישראל.

במסגרת כתב התביעה שהגישו בני המשפחה (זוג הורים ובתם) בסיוע של עורך דין לענייני תעופה אהוד פאי טענו הם בין היתר, כי הם רכשו כרטיסים לטיסה שהפעילה יונייטד מדנוור אל ניוארק שתוכננה להמריא ביום 4.4.18 בשעה 15:20, ולטיסת המשך מניוארק לתל אביב שתוכננה להמריא בשעה 22:50.

אולם לטענתם שהם הגיעו לשדה בדנוור, נמסר להם כי טיסתם לניוארק נדחתה, ולכן הם פנו לנציגי יונייטד והסבו את תשומת לבם לכך שעליהם להגיע לטיסתם לתל אביב, ובתגובה אמרו להם נציגי החברה כי אין להם מה לדאוג, וטיסת ההמשך תמתין להם בניוארק. אך בסופו של יום, הטיסה מדנוור המריאה באיחור של כשעתיים, בעוד שטיסת ההמשך המתינה לבני המשפחה, למרות שהיא המריאה כ-9 דקות בלבד לפני נחיתתם, ולכן נדרשו בני המשפחה לעבור לטיסה חלופית, שהמריאה באיחור של כ-18 שעות ביחס לטיסה המקורית.

במסגרת התביעה טענו בני המשפחה, כי יונייטד הייתה צריכה לנקוט באמצעים המקובלים על מנת לאפשר להם להספיק לטיסת ההמשך.

כך למשל נטען, כי היה על יונייטד להצמיד אליהם נציג קרקע שהיה יכול להוביל אותם ישירות לטיסת ההמשך או לעכב את המראת טיסת ההמשך במספר דקות. אולם לטענתם, מאחר ויונייטד לא נקטה באמצעים אלה, הם הפסידו את טיסת ההמשך. עוד טענו בני המשפחה כי ביטול הטיסה גרם להם לנזק, מאחר והם שומרי מצוות, והעברתם לטיסה החלופית גרמה להם לחלל את חג הפסח, וכן כי במהלך זמן ההמתנה לטיסה החלופית לא סופק להם מזון כשר ואף גם לא סופק להם מזון כשר בטיסה החלופית עצמה. 

מנגד טענה יונייטד בין היתר, כי בני המשפחה אינם זכאים לקבל פיצוי, מאחר והעיכוב בטיסה הראשונה מדנוור שגרם להם להחמיץ את טיסתם לתל אביב, נגרם בשל נסיבות בלתי מתוכננות שלא היו בשליטתה, שמקורן בהוראות רשויות הפיקוח בשדה התעופה בדנוור המסווגים כ- Air Traffic Control, וצירפה לכתב הגנתה דוחות פנימיים שלה שלטענתה  הוכיחו טענה זו. עוד טענה יונייטד, כי טיסת ההמשך עוכבה על-ידה למשך כ-25 דקות, אך לא ניתן היה לעכב אותה מעבר לכך על מנת להמתין להגעתם שלבני המשפחה, וכי היא סיפקה לבני המשפחה את השירותים הנדרשים עד להמראת טיסת ההמשך החלופית, לרבות מלון וכלכלה.

השופטת קרן מרגולין-פלדמן מבית משפט לתביעות קטנות בחיפה, החליטה לקבל את התביעה וחייבה את יונייטד לשלם לבני המשפחה תשלום בסך של 10,000 ₪.

סכום זה כלל תשלום בסך 9,270 ₪ – פיצוי על טיסה שבוטלה – מכוח חוק שירותי תעופה, וכן חייבה את חברת התעופה לשלם להם פיצוי מכוח חוק שירותי תעופה הנקרא "פיצויים לדוגמה" בסך של 730 ש"ח "בשל הפרת חובת הנתבעת לדאוג לתובעים למזון כשר".

במסגרת פסק הדין, השופטת התייחסה לטענת בני המשפחה שהגישו במעמד הדיון – רשימת קודים פנימית של יונייטד, שהוכיחה לטענתם שעיקר העיכוב בטיסה כפי שתועד בדו"ח שהגישה יונייטד בעצמה לבית המשפט, נבע דווקא בגלל נסיבות שקשורות להתנהלותה של יונייטד, ובניגוד לטענה כי הוא נגרם אך ורק בשל הוראות רשויות הפיקוח בשדה התעופה בדנוור. בתוך כך קבעה השופטת, כי יונייטד לא הוכיחה שהנסיבות שגרמו לעיכוב הטיסה לא היו בשליטתה, וכי היה מצופה ממנה להציג את רשימת הקודים בעצמה, על מנת להוכיח את טענותיה: "הואיל וכאמור הנטל להוכיח מה היו נסיבות העיכוב, כמו גם הנטל להוכיח שלא ניתן היה למנוע את העיכוב גם אם הייתה עושה הנתבעת כל אשר ביכולתה – מוטל על הנתבעת, ומצופה היה כי הנתבעת תציג מלכתחילה לפני ביהמ"ש את רשימת הקודים על מנת להוכיח טענתה…", כך קבעה השופטת בפסק הדין.

**פרטי התיק: ת"ק 31539-05-18 פלס ואח' נ' יונייטד אייר ליינס אינק

 

Related Post